Sarkoi̇doz

Sarkoidoz Nedir?

Sarkoidoz, akciğer dokusunu etkileyen ve genellikle akciğer skarlaşmasına neden olan interstisyel bir akciğer hastalığıdır. Sarkoidozdan iltihaplanma, kan dolaşımına oksijenin taşınmasını (ve karbondioksiti) zorlaştırarak akciğerlerin duvarlarının yaralanmasına veya kalınlaşmasına neden olabilir.

Sarkoidozun Belirtileri Nelerdir?

Sarkoidozun belirtileri ilgili organlara bağlı olarak değişebilir:

Akciğerlerde: sürekli öksürük, göğüs ağrısı ve nefes darlığı (bunlar hastalığın en sık görülen belirtileridir)

Deride: döküntüler, ciltte renk değişimi

Beyinde: Bell’s felci, uyuşukluk veya kol veya bacağında karıncalanma

Gözde: bulanık görme, ağrılı kırmızı gözler

Kemikte: kemik ağrısı

Kemik iliğinde: yorgunluk, anemi

Kalbinde: anormal kalp ritmi (ani ölüme neden olabilir)

Sarkoidoz hakkında bilmeniz gerekenler:

• Sarkoidoz teşhisi konanlarda, yaklaşık üçte ikisi 1-2 yılda kendi başlarına (veya ilaçla) daha iyi hale gelir.
  • Akciğerler sarkoidozdan zamanın% 90’ından daha fazla etkilenir, çünkü muhtemelen bilinmeyen bazı tahriş edici maddelerin solunması ile tetiklendiği düşünülmektedir.
  • Sarkoidoz gelişmekte genetik bir yatkınlık da vardır.
  • Akciğer skarları bir kez meydana geldiğinde, genellikle geri alınamaz.ABD Afrikalı-Amerikalı popülasyonunda, Kafkasyalılardan daha yaygındır. Kadınlar erkeklerden biraz daha fazla etkilenir.
  • Teşhis edilen vakaların sayısında bir artış var; Ancak, hastalık hala nadir görülen bir hastalık olarak kabul edilir.

Sarkoidoz tanısı nasıl konur?

Sarkoidoz tanısı koymak için kapsamlı bir öykü ve fizik muayene yaparız. Çeşitli organ tutulumunu belirlemek için kan testleri yapılır. Geçmiş tıbbi kayıtlarınızı v varsa önceki biyopsi slaytlarını ve görüntüleme çalışmalarını gözden geçirmemiz önemlidir. Sarkoidozun diğer organları etkileyebileceği konusunda endişemiz varsa, beyinde iltihaplanma olup olmadığını kontrol etmek için MRI gibi özel incelemeler istenebilir. Sarkoidoz en sık göğüs röntgeni veya BT taramasında tanımlanır. Genellikle, bir göğüs röntgeninde genişlemiş lenf düğümlerini ortaya çıkar. Bazen akciğerlerde pnömoni gibi görünen ve antibiyotik tedavisi sonrasında düzelmeyen değişiklikler de görülebilir. Sarkoidoz tanısı mantar enfeksiyonları, bakteriyel enfeksiyonlar, lenfoma veya vaskülit (kan damarlarının iltihabı) gibi sarkoidoza benzer granülomlara neden olabilecek sebeplerin dışlanması ve granülomların (etkilenen dokularda görünen küçük topaklar) biyopsi ile gösterilmesi ile doğrulanır.

Sarkoidoz nasıl tedavi edilir?

Hastaların çoğu için sarkoidoz, genellikle tedavi gerektirmeyen hafif bir hastalıktır. Tedavi gerektiren hastalar için, diğer immün baskılayıcılar da kullanılabilmesine rağmen, en sık kullanılan steroidlerdir. Çoğu tedavi ayaktan tedavi bazında yapılır. Yeterince ciddi akciğer hasarı varsa, bir akciğer nakli düşünülebilir.