Koah Tanı ve Tedavi̇si

KOAH Nedir;

KOAH (kronik obstrüktif akciğer hastalığı), akciğerlerin yaygın bir önlenebilir ve tedavi edilebilir hastalığıdır. KOAH’lı hastalarda, akciğerlerde (amfizem) gaz alışverişinde bulunan hava keselerinin tahrip olması ve / veya hava yollarının (kronik bronşit) iltihaplanması nedeniyle hava akımı kısıtlılığı vardır.

KOAH Gelişmesi için Risk Faktörleri Nelerdir?

KOAH’ın en yaygın sebebi sigara içmektir, ancak diğer risk faktörleri arasında ikinci el duman maruziyeti, tozlu bir ortamda çalışma ve genetik faktörler bulunur. Ayrıca pipo, püro, elektronik sigara içmek ve pasif olarak sigara maruziyeti, hava kirliliği, ısınma ya da yemek pişirme amacıyla çalı, çırpı, odun ya da tezek yakmak ve bunların dumanına maruz kalmak, A, C, E vitamini eksikliği, omega 3 ve yararlı yağ asitlerinden fakir beslenme ile alkol kullanımı KOAH gelişiminde rol oynayabilmektedir.

KOAH’lı bir hasta hangi şikayetler ile başvurur?

• Sık sık balgamlı kronik öksürük
  • Aktivite ile kötüleşen nefes darlığı
  • Hırıltı
  • Göğüste sıkışma

KOAH’ın diğer bulguları nelerdir?

Dil ve parmaklarda morarma, büzük dudak solunumu, istemsiz kilo kaybı ve zayıflama, yorgunluk, göğüs kafesinin fıçı şeklini alması. Yukarıdaki ana belirtilerin yanı sıra; Uyku-Apne sendromu eşlik ediyorsa gündüz aşırı uyku hali, yorgunluk, uykuda nefes durması, horlama olabilir.

KOAH Tanısı Nasıl Konur?

İlk ziyaretinizde kapsamlı sorular sorularak sizden detaylı bir bilgi almaya çalışacağız. KOAH düşünülen her olguda nefes ölçüm testi (spirometri) yapılmalıdır. Ağrısız, basit ve tekrarlanabilir bir ölçüm yöntemidir. Hastalığın tanısının kesinleştirilmesinde, şiddetinin belirlenmesinde ve izlemde büyük önem taşımaktadır. Göğüs röntgeni veya BT muayenesi gibi başka testler de tanıyı onaylamak veya diğer tıbbi durumları ekarte etmek için gerekli olabilir.

KOAH nasıl Tedavi Edilir?

Halen KOAH’ın tedavisi bulunmamakla birlikte, ilaçların ve yaşam tarzı değişikliklerinin bir kombinasyonu semptomları yönetmede yardımcı olabilir.

Sigara bırakma programı ile sigarayı bırakmalarına yardımcı olunması Pulmoner Rehabilitasyon Programı ile nefes almayı geliştirmeye yönelik eğitim ve yöntemler sunulması,
Bronkodilatörler ve inhale kortikosteroidler, solunum yollarını açabilen, nefes darlığını hafifleten ve KOAH’lı hastaların sıkça yaşadığı solunum sıkıntısının “alevlenme” sıklığını azaltabilen inhale ilaçlardır.

Yıllık grip aşısı, akciğer enfeksiyonlarını önlemeye yardımcı olur ve bir pnömokok aşısı (zatürre aşısı) ile zatüre gelişimine engel olabilir. Oksijen seviyeniz düşükse, bazı hastalar için oksijen tedavisi verilebilir. Hastaların küçük bir kısmı, akciğer hacim küçültme ameliyatı ve hatta akciğer nakli dahil olmak üzere cerrahi prosedürlerle tedavi edilebilir.

Tedavide temel amacımız;

KOAH hastalığını daha iyi tanımanız, tedavi ve ilaçlar konusundaki uygulamalarınızı gözden geçirmeniz ve günlük yaşamınızı kolaylaştırmanıza yardımcı olacak bilgiler edinmenizdir.