Endoskopi

ENDOSKOPİ/GASTROSKOPİ NEDEN YAPILIR

Gastroskopi, daha çok yemek borusu, mide ile ilgili şikayetlerin değerlendirilmesi için yapılır. Karın ağrısı en sık bildirilen şikayettir, mide ve oniki parmak bardağı ile ilişkili ağrılar genellikle göbek civarı ve göbek üstünde kalan (epigastrium) bölgede lokalizedir.

Endoskopi ile tanısı konulabilen hastalıkların başlıcaları:

• Gastroözofagial reflü hastalığı (özofajit ve mide fıtığı/hiatal herni)
  • BArret’s özofagus
  • Özofagus kanseri
  • Mide ülserleri
  • Gastrit
  • Helikobakter pilori enfeksiyonu
  • Mide kanseri
  • Çöliak hastalığı

ENDOSKOPİ SANATTIR, ENDOSKOPİ BİLİMDİR.

Endoskopi işlemi sadece bir tüpün sindirim kanalında ilerletilmesi değildir. Dokulara zarar vermeden amaçlanan noktaya kadar ilerlenmesi hem iyi bir tekniği hem de tecrübeyi gerektirir. Dahası herhangi bir anormalliği değerlendirmek ve doğru teşhis koymak da bilgi ve tecrübeyi gerektirir. Üçüncü aşama ise işlem sırasında saptanan anormalliğin ileri tetkik ve tedavisidir. Endoskopiyi yapan doktorun ve ekibin yeterli teknik, tecrübe, bilgi ve gerekli ekipmana sahip olması gereklidir.

ENDOSKOPİ HAZIRLIĞI İÇİN NE YAPILMALIDIR

ENdoskopi/gastroskopi hazırlığı için özel bir ilaç kullanmaya gerek yoktur. Sadece işlemden önceki 8 saat boyunca aç olunmalıdır. İşlemden 4 saat öncesine kadar su içilebilir. Aspirin kumadin ve benzeri kan sulandırıcı ilaç kullananlar işlem öncesi günlerde doktorlarının önerilerine göre ilaçlarını keserler.

ENDOSKOPİ İŞLEMİ NASIL YAPILIR?

İşlem sırasında endoskopu hissetmeyecek, bulantı, öğürme olamayacak biçimde hafif sedasyon uygulanır. Bu sedasyon hali ameliyatlarda yapılan narkoz gibi hastayı tamamen uyutmak şeklinde değil, işlemin bitiminde hemen uyanacağınız şekilde ayarlanmaktadır.

Endoskopi sırasında hastanın rahatsızlık duyup duymadığı sürekli gözlenir. Aynı zamanda hastanın kalp ritmi, tansiyonu, nabzı, solunumu, kan oksijen durumu sürekli takip edilir.

Hastanın ağzına, dişlerinin arasına yerleştirilen, tek kullanımlık ağızlık arasından endoskop geçirilerek yumuşak ve boğazdaki organlara zarar vermeyecek biçimde yemek borusuna geçilerek mideye ve oniki parmak bardağına ulaşılır. Gerekli görülürse biyopsi alınır, tedavi edici işlemler yapılabilir.

İşlem 15 dakika kadar sürmektedir.

Endoskopi sonrası hasta bir süre derlenme odasında dinlenir ve tamamen ayık duruma geldikten sonra endoskopi ünitesinden çıkarılır. Endoskopik işlemin sonuçları hakkında hastaya doktoru tarafından bilgi verilir, varsa patoloji sonuçları için randevulaşılır.